Love for Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robin Voragen - WaarBenJij.nu Love for Apiapaati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robin Voragen - WaarBenJij.nu

Love for Apiapaati

Blijf op de hoogte en volg Robin

27 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

4 dagen Apiapaati.

Yeahh we zijn weer op trip geweest.
Woww het was amazing, meer kan ik niet zeggen.
Vrijdag werden we om half 7 in de ochtend verwacht bij +597 (loungebar).
Er stond een heerlijk ontbijtje klaar en vanuit hier gingen we op trip.
De reis naar Apiapaati bestond uit 4 uur in de bus en 4.5 uur op de boot.
Ja, weer opnieuw in een bootje met een houtenplankje waar je op moest zitten.
Maaaaar ik was voorbereid. Ik had mijn kussentje en mijn poncho bij me.
Onderweg hadden we heel even regen, maar niet veel. De omgeving waar we doorheen hebben gevaren was echt heel erg mooi.
In het water lagen weer veel stenen en rotsen en de stroming was weer aanwezig.
Aangekomen op het eilandje was het erg mooi. De vader van de gids is eigenaar van het kleine eilandje. Zijn gezin waren de enige bewoners.
De lodges waar wij in sliepen waren voor de gasten.
We zijn het eiland rond gaan lopen en kennis gemaakt met de familie. Er was een klein baby’tje van 7 maanden en hield van alle aandacht die ze kreeg.
In de avond hebben we frietjes met een hamburger gekregen waaaaaa heerlijk eten dus.
Na een lange reisdag, maar een heerlijke dag gingen we voldaan naar ons bedje.
Mijn bedje was wel wat minder. Alle planken voelde ik heerlijk in mijn rug duwen.
Ondanks dit viel ik in slaap.

Na een nachtje slapen kregen we een heerlijk ontbijtje en werd ons verteld wat we deze dag mee moesten nemen en aan moesten kleden.
We zijn gestart met een marrondropje waar onze gids is opgegroeid.
Het was heel anders dan ik verwacht had. De mensen leven ongeveer zoals in Afrika. Ik had er geen voorstelling van dus ik had dit ook niet verwacht.
Ik heb mijn ogen uitgekeken en genoten van alles om me heen.
De vrouwen liepen hier met hun afwas of voedsel, in een mand, op hun hoofd. Ik heb het ook geprobeerd. Ik kreeg een wikkeldoek of zo iets op mijn hoofd en daarop kwam de grote mand. Ja, ik ben maar blijven stilstaan want dat was al moeilijk genoeg.
De kinderen liepen hier naakt of met alleen een T-shirt rond. Heel gek om te zien. Maar ze waren gelukkig.
Na het bezoeken van het dorpje liepen we eerst een uur door de jungle lopen om zo aan de voet van de ananasberg te komen. Tijdens het lopen hebben we een vogelspin gezien. Hier wilde ik nu een keer niet mee op de foto.
Onderaan de ananasberg moesten we eerst weer stukje klimmen en toen kwam pas het loopstuk.
Het was net zo stijl als de Voltzberg maar drie keer minder lang. Het uitzicht was wel weer adembenemend. Heerlijk om daar boven te staan. Genieten.
We liepen de berg af en het laatste stukje van de berg gleed ik uit.
Goed pijn gedaan, maar ik moest nog terug en dat was ook nog een avontuur. Want we kwamen een giftige slang tegen. Heel spannend maar leuk om te zien :).
In de middag zijn we naar de tapawatra watervallen geweest. We hebben hier op een band achter de boot aan geracet. Dit was sooo funny, vooral met lieve Soof naast je.
Dan ben je 10 decibel kwijt van je gehoord. Geweldig.
Daarnaast hebben we daar heerlijk gezwommen en onze haren gewassen.
Jepp in een rivier. Dan wordt het ook schoon!
In de avond ben ik met de boot meegegaan kaaimannen spotten. Onderweg zagen we allemaal visjes uit het water springen. Ik vond het geweldig en zei alleen maar kijk daar, kijk daar vissen enz. totdat een van de vissen bedacht voor mijn voeten te landen. SCHREEUWEN en lachen was het tegelijk. Het Belgische meisje naast me was mijn heldin. Ze pakte de vis en gooide hem mooi terug naar zijn plekje in het water.
Ook dat is niet voor niets gebeurd, want twee minuten later ving onze lieve gids een kaaiman.
Oke ik heb hem vastgehad! Niet helemaal alleen want hij was heel agressief. Jammer maar dit was al heel wat. Of dit nog niet genoeg was kregen we van onze gids een heel circus act. Jongleren, koordlopen en jongleren met vuurstokken.
Na alle inspanning van de dag hebben we nog rond het kampvuur gezeten met een glaasje rum-cola. Hierna was ik toe aan mijn bedje!

De derde dag gingen we opnieuw naar een marrondorpje.
Het was weer indrukwekkend. We hebben hier een oud vrouwtje geholpen met de rijst te stampen.
Jeetje, die doen dat hier gewoon iedere week en oud of jong het maakt niet uit. Ze doen het.
En ik kan je vertellen het is ZWAAR >> zie foto.
In de verte hoorde wij steeds gezang. Ik wilde graag weten wat het was, kreeg het snel te zien.
In een kerk (betonnen gebouw met draad voor de ramen) waren mensen aan het zingen.
Hier is voor mij een nieuw stukje open gegaan in mijn leven.
Die mensen waren gelukkig en blij met dat wat ze hebben. Ze verlangen niet naar luxe, maar naar vrede en plezier.
Hier viel het kwartje en heb me vanaf toen echt even raar gevoeld. Sommige dingen hebben voor mij nu iets minder betekenis gekregen en andere dingen veel meer.
In de middag zijn we naar de grandanvallen geweest waar we in de stroming hebben geraft, met een band omlaag zijn gegaan en waar we in de stroming zijn gesprongen.
Ik was net een kind van 10 die losgelaten werd. Speels en uitputtend maar super om te doen.
In de avond hebben we gebarbecued en macaroni erbij gekregen. Het was heerlijk.
Erna ging het muziekje aan en hebben we rond het kampvuur gedanst. Een mooie afsluiting van een heerlijke trip!

Maandag zijn we terug gegaan. De bootreis ging wat sneller want we hadden stroming mee en we zijn onderweg nog gestopt met de bij de Brokopondo stuwdam. Heel mooi om te zien.

Wat ik heel erg geleerd heb ik deze trip is gelukkig zijn met wat je hebt en durven loslaten.
Ik heb twee huilmomenten gehad waar ik het vooral heel hard besefte dat ik trots mag zijn op wie ik ben.
De kinderen in het binnenland leven met zand en bomen en klimmen als aapjes, maar lopen 24 uur met een smile op hun gezicht. Mooier kan een mens niet zijn.

Lieve mensen uit Nederland een dikke kus vanuit Suriname.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 Mei 2014 - 13:05

    Marlies:

    Super om te lezen.

  • 27 Mei 2014 - 14:33

    Opa Rijs:

    Ben jaloers en denk terug aan zestiger jaren.
    Schitterend !!!!!

  • 27 Mei 2014 - 14:56

    Mam:

    super schat weer een ervaring rijker. We zijn trots op je.
    dikke kussssss geniet er nog van de helft zit er al bijna op

  • 27 Mei 2014 - 18:57

    Harry Veenhof Sr.:

    Weer een leuk verhaal gelezen. Jij geniet echt van jouw stage daar merk ik. Geeft ook niet, dat mag jij gerust doen. Dat je daar ontdekt heb wie je bent is niet nieuw voor mij. Dat heb ik vanaf de eerste dag dat ik je leerde kennen gemerkt.
    Ik hoop nog enkele leuke verhaaltjes van jou te mogen lezen. Veel plezier en succes met je stage.

  • 27 Mei 2014 - 19:15

    Myra:

    Hey lieverd, wat gaat de tijd snel en wat maak je veel mee.
    Je bent al heel wat ervaringen rijker;)
    Hartstikke leuk om al je avonturen te lezen.
    Heel veel succes met je stage en geniet!!!!!!
    Dikke knoevel

  • 28 Mei 2014 - 14:04

    Helmut En Maurice:

    Hoi Robin,

    Wat een gave vakantie..... ehm, stage heb je!!! Leuk om je avonturen te lezen.
    Groetjes,
    H&M

  • 28 Mei 2014 - 22:23

    Miranda:

    Hey meissie wat een leuk en spannend verhaal weer. En wat ben je afschuuuuuuuuuuuuuwelijk bruin al, we herkennen je straks nog niet meer. En fijn dat je ook ziet dat mensen met zo weinig toch gelukkig en tevreden kunnen zijn. Geniet er nog van want voor je het weet is het alweer voorbij.

  • 29 Mei 2014 - 18:03

    Marion:

    Lieve Robin, wat een prachtig verslag en geweldige foto's. Mijn herinneringen van vroeger komen helemaal terug. Zo mooi dat je dit allemaal mag meemaken. xxx van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn aankomst en de eerste dagen.

Hallooo Achterblijvers.


Waaaaaaauuuuuuuwwwwww wat is het hier warm!
Dat was het eerste wat ik dacht toen ik uit het vliegtuig stapte.
Ik had natuurlijk Nederlandse kleren aan, lange broek - lang truitje - vestje - sokken en dichte schoenen. En het ergste het was ZWART.
Het wachten bij de douane ging vrij snel, alleen mijn koffertje wilde niet zo snel zijn. Na een dag van half 5 's morgens tot half 5 's avonds zette ik mijn eerste stappen in Suriname.
Het was een hele shock kan ik jullie vertellen!

Aangekomen in ons appartementje na een lange dag.
Het is prima te doen in het appartementje. Iedereen heeft een eigen kamer en een tweepersoonsbed, wat wil je nog meer in dit goede leven.
Het keukenkastje viel al bij de eerste aanraking uit elkaar, maarja we leven in Suriname dus wat willen we he :).
De douche is KOUD. Mennn wat moest ik daar aan wennen. Het was echt even een hel de eerste keer, maar vandaag ging het alweer.

Dinsdag hebben we met zijn allen heel impulsief besloten een trip naar Galibi te ondernemen.
Hier gingen we naar een dropje aan het water met palmboompjes en hutjes :) in de avond gingen we opzoek naar een schildpad.
Dit was echt super mooi.
We waren gestart in een busje waar we lekker eten kregen en prima zaten. Aangekomen bij het water zijn we in een bootje gestapt. Er werd ons aangeraden een poncho aan te doen.
Nou ik kan jullie vertellen het was nodig, waterplassen kwamen over ons heen. Ik kan het meer watervallen noemen en dat op een rivier.
Het was wel een hele ervaring, vooral toen een van de bankjes kapot ging en er twee van ons hop met de voetjes omhoog op de grond lagen. Dit gaf de bootreis nog meer herinneringen.
Aangekomen in Galibi kregen we heerlijk eten en hebben we het dorpje verkend. Schattig dorpje was het.& jaa ik heb een spin op me arm en gezicht gehad en de aapjes op mijn schouders! heeeeeel vet!!!!
In de avond zijn we weer in het bootje gestapt, en nu was het donker, en op zoek gegaan naar een schildpad.
We hebben er een gevonden die eieren aan het leggen was. een heel bijzonder moment! het was een echt een mega ding. 250 kg.
we hebben met zijn allen gekeken naar het proces van het eieren leggen tot dat hij terug het water in ging. dit heeft een uur geduurd, lang maar heel bijzonder!

Terug op het land gingen wij onze hangmatten ophangen, want wij sliepen in een hangmat.
Nou ik ga er een kopen hoor. Heeeerlijk geslapen en niet koud gehad!
De volgende morgen ben ik nog een keer met de aapjes op de foto gegaan en na het ontbijt zijn we terug naar Paramaribo gegaan.
Kortom het was geweldig!

Vanavond wordt ons eerste echte stapavond :). dus ik ben benieuwd.

Jullie zullen weer snel van mij horen:).

dikke kus uit suriname



xxxxxxxx

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2014

Last Trip

26 Juni 2014

Curaçao

16 Juni 2014

Perfect moments

10 Juni 2014

Explosief & Impulsief.

04 Juni 2014

Een gewone week
Robin

Mijn avontuur voor drie maanden in het mooie Suriname!

Actief sinds 24 April 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 10070

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Mijn aankomst en de eerste dagen.

Landen bezocht: