first week @ stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robin Voragen - WaarBenJij.nu first week @ stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robin Voragen - WaarBenJij.nu

first week @ stage

Blijf op de hoogte en volg Robin

10 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Helloo Nederland.

Het is zover, mijn luxe leventje in Suriname is iets minder luxe geworden.
Ik ben begonnen met stage, 4 dagen in de week van 8.00 uur tot 13.00 uur.
Maandag werden we in alle klassen voorgesteld en hebben we een gesprek van vijf minuten met onze schoolopleidster gehad.
Daarna werden we vrij gelaten door haar. We liepen samen een beetje als een kip zonder kop door het schoolgebouw.
We zijn met zijn tweeën op eigen initiatief in de groepen gaan kijken en het was shocking.
Alleen maar schreeuwen tegen de kinderen, terwijl ze tegen ons héél aardig waren.
(ze lieten zich gewoon van hun goede kant zien, zodat we hun klas zouden kiezen en zij zelf verlof konden pakken of ja gewoon niet komen opdagen).
Maandag had ik afgesproken om de dinsdag in groep 2 mee te lopen.
En jaaa hoor dinsdag kwam ik in de klas en waar was de juffrouw?
Juist, nergens te bekennen. Ik heb ze achter de andere groep aan laten lopen naar buiten voor het moment dat de vlag werd gehesen en een couplet van het volkslied werd gezongen. Dit was voor mij wel een heel mooi moment. Alle kinderen waren stil en deden precies wat er gevraagd werd. Bijzonder dat zoveel kinderen en juffrouwen hun vertrouwen in het geloof tonen en met veel plezier.
Máár ik kwam met de kindertjes terug in de klas en de juffrouw was er nog steeds niet.
HELPPPP.. ik heb nu een groep 2 zonder juffrouw in een vreemd land. Drie keer goed inademen heeft ervoor gezorgd dat ik helder kon nadenken en ben met ze aan de slag met de dagen van de week.
Nee, dit was niet zo oke hoor.
De juffrouw kwam binnen lopen en ik kreeg het Moederdag versje in mijn handen geduwd. Dit moest ik ze aanleren.
Oké, nummer 2 wat ik moest overtreffen; een te moeilijk versje voor de kinderen, mijn accent waar de kinderen geen raad mee wisten en 2 slapende kinderen.
Het is me wel mooi gelukt. De kinderen werden wakker en het versje is aangeleerd op een speelse manier.
Máár hier wordt echt alleen maar geschreeuwd naar de kinderen. De kinderen krijgen geen complimenten of beloningen.
Dit was echt een shock voor me.
Op woensdag liep ik in groep 3 mee om te kijken hoe het hier was.
Een hele leuke vrouw als ze met mij praatte, maar tegen de kinderen was ze heel streng en gebiedenderwijs les aan het geven. Beetje jammer dat.
Een kind had nog niets anders de hele dag gedaan dan de datum boven zijn werk te zetten. Bij het tekenwerk ging hij wel ijverig aan het werk en ook taakgericht, maar mijn mentor zat achter haar bureau en zag de helft van zijn werk.
Nou ik kan jullie vertellen; ze werd me toch boos op die jongen en echt tot ik er van schrok. Het kind heeft niets meer getekend erna. Ik vond dit heel erg om te zien.
Maar zo gaat het hier heel de dag.
Zullen nog veel schrikmomenten worden voor me.
Donderdag heb ik ook de eerste klap zien voorbij komen. Een juffrouw sloeg het jongetje omdat hij niet mee deed. Ook hier schrok ik van.

Donderdagavond hadden we onze tweede salsa les met partner. Heel erg leuk maar hier kwam ik ook de jongen tegen waar ik mijn allereerste stap avond voor weg ben gerend omdat hij me ten dans vroeg en ik nog NIETS van salsa kon uitvoeren.
Jaaaa hij hield me stevig vast mama en papa zodat ik nu niet kon wegrennen. Dezelfde avond zijn we ook naar Havana gegaan waar we konden salsa dansen en waar het erna door gaat in discotheek. Dit keer heb ik wel de dans van de jongen aangenomen en stond ik midden op de dansvloer salsa en andere dansen uit te voeren.
Ik was trots op me zelf.

Daarnaast heb ik drie dagen lekker aan het zwembad gelegen en ben ik vrijdagavond zumba gaan volgen met Anne-Sophie.
Shaken met die billen van ons was het en flink zweten. Het was echt super warm en druk, maar echt heel erg leuk!
Waarschijnlijk wordt het maandag salsa, donderdag salsa en vrijdag zumba. Maybe nog een keer zumba erbij maar dat weten we nog niet.

Ik heb het echt naar me zin hier.
Maandag beginnen we weer met stage, maar voor nu weekend!!

Dikke kus mensjes in Nederland!

  • 10 Mei 2014 - 17:02

    Mam:

    zet hem op schat jij kan dat. succes met je salsa lessen xxx

  • 10 Mei 2014 - 19:56

    Harry Veenhof Sr.:

    Ja Robin je schreef een leuk verhaaltje. Maar je bent al tot de ontdekking gekomen dat lesgeven is ieder land verschillende kanten heeft. In ieder geval succes met het omgaan van lesgeven daar en verder succes met je stage .

  • 11 Mei 2014 - 01:09

    Miranda:

    Hey sjat een heel heftig verhaal wat dat schooltje betreft, blijf jezelf en alles komt goed. Je hebt meer in je als je denkt. En ja cultturverschillen zijn altijd heftig. Veel succes nog en geniet van je salsa lessen.

  • 21 Mei 2014 - 17:06

    Maril Cuojpers-Rijs:

    Wat n leuk en spannend verhaal, heb t via je moeder (fb) gelezen. Je komt er wel. Veel succes en vooral veel plezier.
    Tante Maril

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn aankomst en de eerste dagen.

Hallooo Achterblijvers.


Waaaaaaauuuuuuuwwwwww wat is het hier warm!
Dat was het eerste wat ik dacht toen ik uit het vliegtuig stapte.
Ik had natuurlijk Nederlandse kleren aan, lange broek - lang truitje - vestje - sokken en dichte schoenen. En het ergste het was ZWART.
Het wachten bij de douane ging vrij snel, alleen mijn koffertje wilde niet zo snel zijn. Na een dag van half 5 's morgens tot half 5 's avonds zette ik mijn eerste stappen in Suriname.
Het was een hele shock kan ik jullie vertellen!

Aangekomen in ons appartementje na een lange dag.
Het is prima te doen in het appartementje. Iedereen heeft een eigen kamer en een tweepersoonsbed, wat wil je nog meer in dit goede leven.
Het keukenkastje viel al bij de eerste aanraking uit elkaar, maarja we leven in Suriname dus wat willen we he :).
De douche is KOUD. Mennn wat moest ik daar aan wennen. Het was echt even een hel de eerste keer, maar vandaag ging het alweer.

Dinsdag hebben we met zijn allen heel impulsief besloten een trip naar Galibi te ondernemen.
Hier gingen we naar een dropje aan het water met palmboompjes en hutjes :) in de avond gingen we opzoek naar een schildpad.
Dit was echt super mooi.
We waren gestart in een busje waar we lekker eten kregen en prima zaten. Aangekomen bij het water zijn we in een bootje gestapt. Er werd ons aangeraden een poncho aan te doen.
Nou ik kan jullie vertellen het was nodig, waterplassen kwamen over ons heen. Ik kan het meer watervallen noemen en dat op een rivier.
Het was wel een hele ervaring, vooral toen een van de bankjes kapot ging en er twee van ons hop met de voetjes omhoog op de grond lagen. Dit gaf de bootreis nog meer herinneringen.
Aangekomen in Galibi kregen we heerlijk eten en hebben we het dorpje verkend. Schattig dorpje was het.& jaa ik heb een spin op me arm en gezicht gehad en de aapjes op mijn schouders! heeeeeel vet!!!!
In de avond zijn we weer in het bootje gestapt, en nu was het donker, en op zoek gegaan naar een schildpad.
We hebben er een gevonden die eieren aan het leggen was. een heel bijzonder moment! het was een echt een mega ding. 250 kg.
we hebben met zijn allen gekeken naar het proces van het eieren leggen tot dat hij terug het water in ging. dit heeft een uur geduurd, lang maar heel bijzonder!

Terug op het land gingen wij onze hangmatten ophangen, want wij sliepen in een hangmat.
Nou ik ga er een kopen hoor. Heeeerlijk geslapen en niet koud gehad!
De volgende morgen ben ik nog een keer met de aapjes op de foto gegaan en na het ontbijt zijn we terug naar Paramaribo gegaan.
Kortom het was geweldig!

Vanavond wordt ons eerste echte stapavond :). dus ik ben benieuwd.

Jullie zullen weer snel van mij horen:).

dikke kus uit suriname



xxxxxxxx

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2014

Last Trip

26 Juni 2014

Curaçao

16 Juni 2014

Perfect moments

10 Juni 2014

Explosief & Impulsief.

04 Juni 2014

Een gewone week
Robin

Mijn avontuur voor drie maanden in het mooie Suriname!

Actief sinds 24 April 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 10071

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Mijn aankomst en de eerste dagen.

Landen bezocht: